Snabbantning

Snabbantning

Vill du börja med snabb-bantning så finns här flera metoder beskrivna. Det är flera fördelar med att börja med snabbantning. Dels går man ner snabbt vilket kan vara motivationshöjande men framför allt bryter man snabbt hungerskänslorna. Det kan dock vara rejält tuffa dygn de 3-5 första på en snabbantning. Men ge inte upp, du ser snart resultat.

LCHF är min metod nu men är nog ingen snabbdiet. Vi får väl se. Beror troligen på vad man äter. Nya nu för mig där det i princip bara är fisk, kött, smör o ovanjordgrönsaker samt avokado, oliver, majonnäs kan nog fungera som snabb bantningsmetod. Jag äter bara 3-4 % kolhydrater enligt matkalkyl.se. Att det är så strikt beror på att jag är sockerberoende. Sockerberoende kan man nog bara bryta genom LCHF eller Paleo-kost. Ska läsa på mer om skillnaderna.

 

Snabbantning

Ny snabbdiet ”Dukan-dieten” som lovar mycket: Fas 1 max 1 vecka:
Bara proteiner: ägg, lättyoughurt, keso, kött, fågel och fisk, även smörgåsmat med lite fett

Fas 2: Tills du uppnått din vikt Proteiner + grönskaker som växer ovan jord + morot, kronärtskocka och rödbetor någon gång

Fas 3: Efter viktnedgången Proteiner + grönsaker + kolhydrater 1 proteindag i veckan resterande dagar: Proteiner och grönsaker enligt ovan + 1 portion frukt, 2 skivor fullkornsbröd, 40 gr ost/dag + 1 portion pasta/potatis och 1 glas vin/vecka

Fas 4: Alltid 1 proteindag i veckan (helst samma veckodag varje vecka) annars vanlig mat

Det finns många metoder att snabbt komma igång. Gemensamt är dock att man inte bör fortsätta under mer än ca 2-3veckor för maximal effekt och för att man inte skall få näringsbrist. Komplettera gärna med muktivitamintablett under tiden.

Motion Motion går inte att komma runt om man skall må bättre. Bara 15-30 minuters promenad om dagen, helst i dagsljus, förbättrar hälsan och hjälper viktminskningen på traven.

En supereffektiv metod:

Varje dag

Nutrilett eller annan pulverdryck morgon och lunch.

1 burk keso med tex tonfisk

1 Nutrilett färdigdryck till kvällen

Frukost eller lunch kan bytas ut mot min nyttiga superdryck:

Mixa frukt tex 1 apelsin/1/2 grapefrukt, 1 banan/1 äpple/1 päron/1-2 skivor ananas samt frysta bär som blåbär och hallon/jordgubbar (min lilla mixer klarar inte jordgubbar utan upptining) 1 matsked fibrex/linfrö Fyll på med juice så det blir drickbart. Om jag gör för mycket häller jag det i en flaska till dagen efter.

OBS Glöm inte dricka mycket vatten!!

Andra metoder 1 Gå ner 4-7 kg på två veckor!

Jag går ner ca 4 kg och det är en bra metod att starta bantning med för man förlorar ganska snabbt hungerskänslorna. Efter senaste omgången förra våren behöll jag en viktminskning på ca 2 kg över hela sommaren. De är inkluderade i mina 10 kg. Man kan inte gå ner tio kg på denna metod men jag tror inte att den är så dum för att bryta dåliga vanor innan man går över tex till LCHF.

Dag: 1 + 8 Frukost: 1 kkp kaffe
Lunch: 2 hårdkokta ägg, spenat, 1 tomat
Middag: 1 stor biff, sallad m olja + citron

Dag: 2 + 9 Frukost: 1 kkp kaffe
Lunch: Stor biff + sallad + 1 frukt
Middag: 1 skiva skinka, 2½ dl naturell yoghurt

Dag: 3 + 10 Frukost: 1 kkp kaffe + rostat bröd
Lunch: kokt spenat, 1 tomat, 1 frukt
Middag: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad

Dag: 4 + 11 Frukost: 1 kkp kaffe + rostat bröd
Lunch: 1 hårdkokt ägg, 1 riven morot, 1 liten burk Keso (250 gr)
Middag: 1 burk fruktsallad (t.ex. cocktail), 2½ dl yoghurt

Dag: 5 + 12 Frukost: stor riven morot med citron
Lunch: 1 stor mager fisk med citron, liten smörgås
Middag: 2 hårdkokta ägg, stor riven morot

Dag: 6 + 13 Frukost: Kaffe, sockerbit, rostat bröd Lunch: kyckling, sallad Middag: 2 hårdkokta ägg + stor riven morot

Dag: 7 Frukost: En kopp te utan socker Lunch: 1 bit grillat kött, 1 kiwi  Middag: —

 

Andra metoder 2

Scarsdale

Dag: 1 + 8 Frukost: 1/2 grapefrukt och en skiva rostat bröd  Lunch: Kallt magert kött, tomater  Middag: Fisk eller skaldjur, blandad sallad, 1 skiva rostat bröd, grapefrukt

Dag: 2 + 9 Frukost: 1/2 grapefrukt och en skiva rostat bröd  Lunch: Fruktsallad osockrad, obegränsat  Middag: Hamburgare, grillad på magert kött, tomater, sallad, selleri, brysselkål eller gurka

Dag: 3 + 10 Frukost: 1/2 grapefrukt och en skiva rostat bröd  Lunch: Tonfisksallad med mager dressing, blandade grönsaker, grapefrukt  Middag: Grillade kalvkotletter utan fett, sallad, tomater, gurka och selleri

Dag: 4 + 11 Frukost: 1/2 grapefrukt och en skiva rostat bröd  Lunch: 2 ägg, tomater, squash eller haricots verts, keso, rostat bröd, 1 skiva Middag: Grillad kyckling utan fett, spenat, haricot verts och paprika

Dag: 5 + 12 Frukost: 1/2 grapefrukt och en skiva rostat bröd Lunch: 1 skiva rostat bröd, mager ost, spenat Middag: Fisk eller skaldjur, blandad sallad, 1 skiva rostat bröd

Dag: 6 + 13 Frukost: 1/2 grapefrukt och en skiva rostat bröd  Lunch: Fruktsallad osockrad, obegränsat  Middag: Grillad kyckling utan fett, sallad, tomater, grapefrukt

Dag: 7 + 14  Frukost: 1/2 grapefrukt och en skiva rostat bröd Lunch: Grillad kyckling utan fett eller kalkon, tomater, morötter, kokt vitkål, blomkål eller broccoli, grapefrukt Middag: Grillat oxkött utan fett, sallad, gurka, selleri, tomater och brysselkål

 

Motion Motion går inte att komma runt om man skall må bättre. Bara 15-30 minuters promenad om dagen, helst i dagsljus, förbättrar hälsan och hjälper viktminskningen på traven.

Klicka runt på länkarna för att få tips.

 

kontakta mig på ingmarie@bantar.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *